Klub Modelarski Zawadzkie

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Testy sprzętu

Ustawienia modelu: Wybór sprężynek, oleju oraz ustawienia amortyzatorów

Email Drukuj PDF

Jednym z najważniejszych ustawień w zawieszeniu modelu są amortyzatory. To od nich zależy jak model reagować będzie na przyspieszenia i hamowania, oraz jak będzie wchodził i wychodził z zakrętu.
Ważnym elementem jest znalezienie złotego środka pomiędzy ustawieniami opisanymi poniżej. Musimy wiedzieć jednak po jakiej nawierzchni i po jak krętym torze jeździł będzie nasz model. W większości amortyzatorów ustawialne są 3 cechy: twardość sprężyn, gęstość oleju, pochylenie zamontowanego już amortyzatora.

SPRĘŻYNY

Zacznijmy jednak od wyboru sprężyn. Ich sztywność zależna jest od wielkości oporu, stawianego przy jej ściskaniu. Twardość sprężyn, sprawia jaka część ciężaru wózka przenoszona jest na koła. Wartość twardości sprężyny określana jest na 2 sposoby: pierwszy, bardziej popularny, to określenie słowne (np. super soft, soft, medium soft, medium, medium hard, hard, extra hard), drugi to oznaczenie twardości wagą maksymalnego obciążenia na sprężynę np. 20 lb oznacza, że na sprężynę może maksymalnie działać siłą 20tu funtów. Większość sprężyn dostępnych na rynku jest dodatkowo barwiona, by szybko i łatwo można było rozpoznać ich twardość. Pamiętać należy że sprężyny trzeba dobierać jednakowe na oba koła (prawe i lewe), zaś zależnie od potrzeb na przodzie i tyle mogą się znajdować różne sprężyny. Teraz trochę o właściwościach poszczególnych sprężyn na przedniej i tylnej osi.

Przód

Miękkie sprężyny:
+ Dobra sterowność w środkowej i końcowej części zakrętu
- Możliwa podsterowność podczas hamowania.
Twarde sprężyny:
+Większa sterowność przy hamowaniu
- Samochód jest bardziej nerwowy w prowadzeniu

Tył

Miękkie sprężyny:
+ Większa przyczepność boczna modelu
- Mniejsza sterowność w połowie zakrętu
Twarde sprężyny:
+Większa sterowność
-Mniejsza przyczepność tylna
W regulacji sprężyn, ustawiamy również ich wstępne napięcie. Nie służy to bynajmniej zmianom charakterystyki i zachowania sprężyn. Sprężyny napinamy w celu regulacji wysokości prześwitu podwozia. Może ono również pomóc w regulacji wyważenia (tweaku) w samochodzie, ale o tym kiedy indziej. Jak regulować napięcie sprężyn? Producenci przewidują 2 warianty. Pierwszy, bardziej znany i popularny to pierścienie dystansujące o różnych grubościach. Drugi, widziany zazwyczaj w lepszych amortyzatorach to regulacja za pomocą pierścienia na gwincie. Regulacja w tym przypadku jest bardziej dokładna, a co za tym idzie, lepsza w ustawieniach.

OLEJE

Zajmiemy się teraz kwestią tłumienia amortyzatorów. Od tego, jakie tłumienie będzie miał amortyzator, zależą opory jego ruchów. Jest tak, gdyż, tłok poruszający się w amortyzatorze przesuwa się w oleju. Od gęstości oleju zależy jakie opory będzie on stawiał tłokowi. Efekty tłumienia, bardzo często trudno rozpoznać. Jeśli odejdziemy od optymalnego ustawienia, czyli tłumienie będzie zbyt twarde lub zbyt miękkie, tracić będziemy na przyczepności.

Przód

Bardziej rzadki olej:
- Wolniejsza reakcja na sterowanie
- Mniejsza początkowa sterowność przy wejściu w zakręt
Bardziej gęsty olej:
+Szybsza reakcja na sterowanie
- Większa początkowa sterowność przy wejściu w zakręt

Tył

Bardziej rzadki olej:
+ Szybsza reakcja na sterowanie
- Mniejsza przyczepność tyłu przy hamowaniu
Bardziej gęsty olej:
+ Wolniejsza reakcja na sterowanie
- Większa przyczepność tyłu przy hamowaniu

O tym jak napełnia się amortyzatory, oraz jak przygotować je by działały właściwie, artykuł już wkrtóce.

POŁOŻENIE AMORTYZATORA

Od tego jak bardzo pochylony jest amortyzator, zależy jaka będzie jego reakcja na ściskanie, oraz jak unosi się zawieszenie. Pochylenie regulujemy za pomocą dziurek regulacji na wieżyczkach amortyzatorów.

Amortyzatory bardziej pochylone

  • sprężynowanie i tłumienie jest bardziej miękkie,
  • samochód jest bardziej progresywny, większa przyczepność boczna,
  • samochód jedzie bardziej „gładko”.

Amortyzatory ustawione bardziej prosto

  • twardsze sprężynowanie i tłumienie,
  • większa przyczepność przy jeździe na wprost, mniejsza przyczepność boczna.
Poprawiony: środa, 04 maja 2011 21:31  

kontakt

Klub Modelarski
przy Miejskim Ośrodku Kultury, Sportu i Rekreacji
ul. Dworcowa 3
47-120 Zawadzkie
info@km.zawadzkie.pl

Instruktor
Osiedle Świerkle 29
47-120 Zawadzkie
rudirz@interia.pl
tel. +48 604 900 211

Zajęcia w modelarni:
czwartek 16:00 - 19:00
sobota 9:00 - 13:00



POMAGAJĄ NAM